Τι εστί Αρετή;

thetwowaysoflife.jpg

Ο Ισοκράτης είπε πως «Η αρετή είναι το μόνο απόκτημα που μένει μαζί μας μέχρι τα γεράματα,

είναι καλύτερη από τον πλούτο και χρησιμότερη από την ευγενή καταγωγή» και ότι «Κανένα απόκτημα δεν είναι τόσο σεβαστό και σταθερό, όσο η αρετή

Ο Αριστοτέλης έδωσε μια κοινωνική διάσταση λέγοντας ότι

«Η τάξη που διακρίνεται για την αρετή της, δεν επιχειρεί παρά σπάνια επανάσταση. Αυτό γιατί βρίσκεται πάντα σε μειοψηφία.» και ότι «Η παιδεία κι η αρετή οδηγούν τον άνθρωπο σε ζωή τίμια.»

Φαίνεται όμως ότι στον αγώνα για την Αρετή οι σύμμαχοι δεν είναι πολλοί.
Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος αναφέρει σχετικά πως
«Δεν είναι δυνατό εκείνος που αγωνίζεται για την αρετή να μην έχει πολλούς εχθρούς!»
Και ποιοι είναι οι εχθροί αυτοί; Έχω την αίσθηση ότι είναι ο ίδιος μας ο εαυτός…

Οι επιλογές μας είναι οι ρυθμιστές των όσων κατέχουμε, είτε είναι αρετές είτε όχι.

«Η Αρετή είναι κτήμα ΑΔΕΣΠΟΤΟ και καθένας θα πάρει το μερτικό του, ανάλογα με τη τιμή ή τη περιφρόνηση που θα της έχει. Ο καθένας είναι υπεύθυνος για την εκλογή του… Ο Θεός ΑΝΕΥΘΥΝΟΣ…» θα πει ο Σωκράτης και έτσι είναι…

Η ελευθερία που μας δόθηκε συνεπάγεται την ευθύνη.
Πόσο υπεύθυνα ζούμε τους εαυτούς μας; Πόσο ενάρετα;

*  Η φωτογραφία είναι Ο Δρόμος της Αρετής και της Κακίας του 1857 από τον Oscar Gustav Rejlander.
Το φωτομοντάζ , η σκηνοθεσία και τα γυμνά μοντέλα κατακρίθηκαν σε αυτή τη φωτογραφία που συνέθεσε
ο Rejlander. Είναι σαφέστατα επηρεασμένος από τον πίνακα του Ραφαήλ "η σχολή των Αθηνών",
μόνο που στον πίνακα η αντιπαράθεση είναι ανάμεσα στην επιστήμη και την φιλοσοφία.

22 comments on “Τι εστί Αρετή;

  1. Ο/Η Μαρία λέει:

    Τη φωτό γιατί δεν τη βλέπω?

    Μου αρέσει!

  2. Ο/Η fira λέει:

    Ούτε σε μένα φαίνεται…. 😦 …. Καλό σας βράδυ κυριούλη….(δεν σας έχω ξεχάσει….ακόμα παλευω την περίπτωση σας…θα τα καταφέρω που θα πάει!! 😉 )

    Μου αρέσει!

  3. Ο/Η ocean.... λέει:

    δεν φαινεται αντωνη μου μα φαινονται οι λεξεις…. καλο βραδυ!

    Μου αρέσει!

  4. Ο/Η LOCKHEART λέει:

    Καλημέρα αγαπητέ Αντώνιε. . .

    Εχουν ειπωθεί πολλά ανα την ιστορία για την αρετή 🙂 την οποία την κατακτάς και δεν ειναι κάτι το οποίο βγαίνει στιγμιαία απλά ειναι κάτι που το κατακτάς και στολίζει κάθε διαδικασία τηε προσωπικότητας του ψυχισμού και της συμπεριφοράς μας.
    Οσο για το υπέροχο τελευταίο σου ερώτημα: ΕΛΕΥΘΕΡΑ δεν ζούμε απλά το πιστεύουμε. Στην ουσία είμαστε εγκλειστοι σε κύκλους που δεν έχουν έξοδο και όλα αυτά για να ικανοποιήσουμε το νου τα ΕΓΩ και εγωισμούς η ελευθερία που θεωρούμε ότι πιστέυουμε έιναι ΠΛΑΝΗ. ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ ανθρωποι ειναι θεωριτικά και πρακτικά ελευθεροι. Ο περισσότερος κόσμος χρειάζεται και δημιουργεί εσωτερικές ανάγκες και ταυτήσεις για να μπορεί να στηρίζει και με μορφή αυταπάτης να δίνει ελπίδες στον εαυτό του. Η ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ αλλά και η κοινωνική ειναι μεγάλο θέμα στο οποίο θέλει που δουλειά, που η δουλειά αυτή δεν συνάδει με την ροή της κοινωνίας θα σε πουν κακό γραφικό περίεργο θα σε πολεμήσουν αλλα μόνο έτσι θα βρει την όαση μέσα απο αγώνα και ίσως μέσα απο πόλεμο. Η ευθύνη , η πειθαρχεία που έχουμε μέσα μας τα έχουμε κτίσει απο χαρτί και απλά όποτε θέλουμε τα γκρεμίζουμε απλά σαν άλλοθι για να κάνουμε και να δικαιολογήσουμε την εκάστοτε αμαρτία.
    Πιστέυω ότι η αρετή ειναι η σύντροφος της ελευθερίας . . για να μπορεί η αρέτη να δείξει την πραγματική υφή της μόνο μέσα απο το πρίσμα της ελευθερίας έχει την δυνατότητα να το κάνει..

    Καλημέρα 🙂

    Εν αναμονή αυριο της απορίας της ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ…:)!

    Μου αρέσει!

  5. Ο/Η Anna λέει:

    Μα τι σε έπιασε πρωί πρωί;
    Ασε την κοπέλα ήσυχη…
    Τι άνθρωπος θεέ μου 🙂

    Μου αρέσει!

  6. Ο/Η Βασιλική λέει:

    ενημερωτικου χαρακτηρα ο σχολιασμος…
    το μπλογκι σας αργει να φορτωσει…
    οι φωτος σας δεν φαινονται…
    καντε κατι!

    -μα ουτε στα προημιτελικα;!… ω μον ντιε!!!-

    α! και καλη σας μερα!
    😛

    Μου αρέσει!

  7. Ο/Η LOCKHEART λέει:

    Που ειναι οι φώτος οεο ; 🙂 😉

    Μου αρέσει!

  8. Ο/Η Adonios λέει:

    Ακόμα δεν φαίνεται; Στο twilight Zone βρίσκομαι; γιατί εγώ την βλέπω κανονικά!!!
    Να δούμε τώρα (που ελπίζω να φαίνεται) τι θα βρείτε να σχολιάσετε! 😉

    Μου αρέσει!

  9. Ο/Η Βασιλική λέει:

    λετε δηλαδη να μην βρουμε κατι;

    α! τωρα που το θυμηθηκα… δε με λετε αγαπητε, τα ‘πηγαδια’ κατα που βρισκονται;;;;
    😉

    Μου αρέσει!

  10. Ο/Η Adonios λέει:

    Μαρία
    Λοιπόν τι έχεις να πεις "πατούσα";

    Fira
    Περιμένω μην ανησυχείς ;)

    Ocean
    Σε ευχαριστώ. Άλλωστε τα λόγια μετρούν και μένουν αναλλοίωτα!

    Lock Heart
    Φίλε Σπύρο για άλλη μια φορά συμπληρώνεις καταλυτικά το post. Συμφωνώ με την άποψη που έγραψες περί ελευθερίας. Η κοινωνία όπως είναι δομημένη μόνο ελεύθερη δεν είναι. Μας έχει σκλαβώσει η πολλή ελευθερία! ;)
    Καλή σου μέρα.

    ΥΓ. Την είδες την φώτο οεο;

    Άννα
    Με πείραζε όταν πήγαινα σχολείο και είπα να την εκδικηθώ! ;)

    Βασιλική
    Μήπως η σύνδεσή σου δεν είναι ok?
    Οι φωτογραφία φαίνεται τώρα; Την έβαλα εις διπλούν!
    Τι άλλο να κάνω;
    Καλή σου μέρα μικρή! :)

    ΥΓ1 Ήταν αδιάφορο!!!
    ΥΓ2 Γκρρρρρ!!!!œœ®**¤%&^$*¶)(*^&^&^%*&¤§
    ΥΓ3 :x
    ΥΓ4 Μήπως είναι στο λιβάδι;

    Μου αρέσει!

  11. Ο/Η Βασιλική λέει:

    λιγα λογια δια την συνδεση μου, νταξ;
    η πανω, ναι! η κατω, οχι!
    θα σου ελεγα να ανοιξεις κανα φυλλο για πιτα αλλα μαλλον το κοβω λιγακι χλωμο!
    καλη σου μερα και σε σενα!

    υγ1 καλα σε πιστεψαμε!!!
    υγ2 γιατι γρυλλιζετε;;;; και τι εννοειτε με τα κινεζικα;;;
    υγ3 φατσα ‘εχω-πεσει-στα-πλακακια-απο-τα-γελια εχει;;;
    υγ4 μηπως πηγε κατα το βουνο;;;

    Μου αρέσει!

  12. Ο/Η Βασιλική λέει:

    τσατ-τσουτ το καναμε εδω μεσα ή με φαινεται;;;;;
    😆

    Μου αρέσει!

  13. Ο/Η LOCKHEART λέει:

    Την είδα και τελικά έξιζε η αναμονή 🙂 😉 Ευχαριστούμε πολυ 🙂 😉

    Μου αρέσει!

  14. Ο/Η Anna λέει:

    Τι μου θύμισες τώρα εκείνο το πιτσιρίκι με το σορτσάκι και την τσαντούλα εσύ ήσουν;

    Μου αρέσει!

  15. Ο/Η Adonios λέει:

    Βασιλική
    Καλημέρα μικρή!
    "Τσατ-τσουτ" σαν τραινάκι ακούγεται ;)

    Lock Heart
    Επιτέλους γιατί μου την είχε δώσει!

    Άννα
    Εμ! ποιός άλλος;
    Εσύ ήσουν η πιτσιρίκα με την μπλε φουστίτσα και τα πεταχτά κοτσιδάκια; :P

    Μου αρέσει!

  16. Ο/Η Anna λέει:

    Η αλήθεια είναι ότι είχα πολύ μακριά μαλλία και τα έκανα κοτσιδάκια. Καλημέρα!

    Μου αρέσει!

  17. Ο/Η Adonios λέει:

    Εμ!!! Τι σου λέω εγώ!
    Καλημέρα 🙂

    Μου αρέσει!

  18. Ο/Η karpouzi λέει:

    Δεν ξέρω τι σημαίνει «αρετή». Και ποιός την ορίζει; Και πόσο αντικειμενικός είναι ο καθένας μας στον ορισμό που δίνει ή στην ερμηνεία του; Μήπως ορίζουμε αρετή όσα μπορούμε να φτάσουμε; Ή μήπως, οι πιο αυστηροί από εμάς, όσα είναι αδύνατο να κατακτήσουμε;
    Σέβομαι τα σπουδαία μυαλά, αλλά δεν τα καταλαβαίνω. Και δεν μπορώ να εντάξω πάντα τη σοφία τους στην καθημερινότητά μου.
    Θα μου επιτρέψεις λοιπόν να προσωμοιάσω την Αρετή με την Αλήθεια. Την αλήθεια μέσα μας.
    Την ειλικρίνεια του να σεβόμαστε τα θέλω, τα είναι, τα μπορώ μας. Και να προσπαθούμε γι’ αυτά με όποιο ειλικρινή τρόπο ξέρουμε. Και προσπαθώντας να γινόμαστε λίγο πιο ικανοί σ’ αυτό. Ως εκεί καταλαβαίνω. Ως εκεί θα πω. Συγχωρέστε με.

    Μου αρέσει!

  19. Ο/Η Adonios λέει:

    Δεν μπορώ να πω ότι διαφωνώ μαζί σου αγαπητό karpouzi και δεν βρίσκω λάθος αυτή την άποψη.
    Στην πραγματικότητα τίποτα δεν είναι αντικειμενικό ούτε οι αρετές έτσι όπως εννοούνταν παλιότερα, ούτε ακόμα και αυτή η Αλήθεια όπως την αντιλαμβάνεται ο σύγχρονος άνθρωπος.

    Είναι αρετή να μπορείς να είσαι αληθινός, μα ποιός είναι αυτός που το κρίνει;

    Ονομάζουμε αρετές, εκείνες τις ιδιότητες που ανεβάζουν τον Άνθρωπο ένα επίπεδο πιο ψηλά από την μικρότητά του, τον κάνουν να ξεχωρίζει και είναι κοινά αποδεχτές από όλους (ή τουλάχιστον τους περισσότερους).
    Μα χωρίς την Αλήθεια του είναι άχρηστα τα "όπλα" των αρετών...

    Η Αλήθεια ενυπάρχει στις Αρετές και οι Αρετές στην Αλήθεια.

    Μου αρέσει!

  20. Ο/Η Seagull λέει:

    Αγαπητέ Αντώνη,
    ορμώμενος εν μέρει (και) από την ανάρτησή σου, έγραψα ένα κείμενο, στο οποίο, εξαιτίας ακριβώς αυτού του λόγου, κάνω αναφορά στη παρούσα ανάρτησή σου. Δες το, αν θέλεις, στην εξής διεύθυνση:
    http://seagullstefanos.blogspot.com/2008/02/blog-post_04.html

    Μου αρέσει!

  21. Ο/Η Adonios λέει:

    Το είδα φίλε Seagull νωρίτερα, μόλις το ανάρτησες.
    Περιμένω να δω τα σχόλια και θα κάνω κι εγώ το δικό μου.
    Έχεις γράψει πολύ καλά το όλο θέμα...

    http://seagullstefanos.blogspot.com/2008/02/blog-post_04.html

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε